SECRETELE GINULUI JAPONEZ ȘI CE ÎL FACE SPECIAL

Ultima actualizare in 19 august, 2020 la 12:33 pm

Timp de citit: 4 minute

O poveste de dragoste a înflorit în lumea mâncării și a băuturii în ultima vreme, iar protagonista acestei povești este Japonia. În ultimii ani, consumatorii din Marea Britanie, SUA, Europa și Australia s-au arătat din ce în ce mai interesați de ceea ce înseamnă cultura japoneză – iar acum se pare că ginul a fost cel lovit de săgeata lui Cupidon din Țara soarelui răsărit.

Whisky-ul este probabil prima asociere pe care o au oamenii când vine vorba de băuturile tari japoneze, pe lângă tradiționalul „sake”, bineînțeles. Cu toate acestea, pe măsură ce oamenii devin din ce în ce mai interesați de importuri, distilatorii profită de această ocazie prin introducerea de categorii diferite în gama lor, menite să bucure gusturi din întreaga lume.

În ultimii ani, ginul japonez a intrat pe scenă, atât de la producători cunoscuți, cât și din mai multe distilerii mai puțin cunoscute. Dacă încă nu ai încercat ginul japonez, și nu știi de unde să începi, iată câteva lucruri pe care ar trebui să le cunoști.

SUNTORY –  

este cunoscută pentru whisky-urile foarte căutate, dar brandurile de gin ale mărcii merită, de asemenea, atenția ta. Cuvântul Roku (Roku Gin) înseamnă „șase”, care reprezintă cele șase ingrediente japoneze (inclusiv ceaiul Sencha și floarea sakura) care se încadrează în lista de ingrediente ale acestei băuturi.

Ca și Distileria Kyoto, Suntory își distilează băuturile separat în funcție de categoria din care face parte. Este apoi filtrat prin cărbune de bambus pentru a-i da o aromă lină, ușor dulceagă. Și, chiar dacă Roku se potrivește perfect în cele mai multe dintre cocktail-urile pe bază de gin, preferăm să-i lăsăm aroma să strălucească într-un simplu Gin Tonic. Acest Gin a câștigat o medalie de aur în cadrul competiției internaționale „2019 Spirits NY”.

În 1916, un bărbat japonez pe numele de Masataka Taketsuru a călătorit în Scoția pentru a se „cufunda” în arta comerțului cu whisky. După ucenicie la trei distilerii, Taketsuru s-a întors în Japonia în 1923 și a început să lucreze ca maestru distilator pentru compania Suntory. În 1936, a început propriul brand numit Nikka, care va fi ulterior încorporat în grupul Asahi Drink.

Șaptezeci de ani mai târziu, atât Nikka cât și Suntory continuă să conducă industria japoneză de whisky. În 2001, Whisky Magazine a încoronat Yoichi de 10 ani de la Nikka drept „Cel mai bun dintre cele mai bune”, în timp ce în 2015, Yamazaki Sherry Cask 2013 de la Suntory a fost numit cel mai bun whisky din lume în „Jim Murray’s Whisky Bible.” Această băutura este atât de populară, încât popularitatea sa devenea o problemă – deoarece whisky-ul necesită perioade îndelungate de îmbătrânire, de producere, astfel încât, distilatorii nu pot reînnoi aprovizionările peste noapte.

Între timp, ginul, o băutură al cărei timp de producție poate fi măsurat în săptămâni și nu în decenii, oferă distilatorilor o sursă de venit facilă, atât de necesară. Având în vedere cum nimic nu strigă „JAPONIA” mai tare decât cireștii înfloriți, ei bine, Roku Gin de la Suntory și-a dorit ca băutura lor să amintească de acest simbol al Japoniei. Și…a reușit, a creat un gin cu o aromă extrem de plăcută de cireșe și o finețe specifică culturii asiatice.

NIKKA COFFEY GIN

– Gama Coffey, din cadrul distileriei Nikka, a reușit de fiecare dată să impresioneze prin gustul extrem de bine echilibrat al produselor sale, iar în 2017 un gin și un sortiment de vodka s-au alăturat gamei Coffey a lui Nikka pentru a arăta în continuare unicitatea și frumusețea japoneză.

Complexitatea Coffey Gin de la Nikka se realizează prin echilibrul perfect dintre cele 11 botanice selectate și amestecarea delicată a acestora. Aroma inconfundabilă a acestui gin provine din patru feluri de citrice japoneze, Yuzu, Kabosu, Amanatsu și Shequasar, menite să complimenteze  tradiționalele ingrediente ale ginului: ienupăr, semințele de coriandru, coaja de lămâie și portocale. Acest sortiment oferit de Nikka face deliciul oricărui iubitor de Gin Tonic – ingredientele sale fiind îmbinate perfect, alcătuind un echilibru aparte între citrice și ingredientul de bază: ienupărul.

Întreaga industrie a ginului japonez continuă să ia amploare, iar producătorii de gin japonez au ales să continue acest business într-o manieră foarte…japoneză, să spunem. În 2016, distileria Kyoto s-a auto-proclamat ca fiind primul producător de gin artizanal japonez. Cea mai recentă etapă a acestui „boom” continuu a fost faptul că micii producători de Shochu și Sake se îndreaptă către producerea de gin, venind ușor pe urmele giganților producători de dinaintea lor. Și, pentru a intra în competiție cu marile puteri din domeniul spirtoaselor, acești mici distilatori au început să folosească ingrediente cu adevărat neobișnuite în fiecare rețetă.

În Japonia însăși ginul nu a fost dintotdeauna prima băutură în alegerea consumatorilor – în special în off-trade. Un lucru este atribuit parțial culturii japoneze – acela de a trăi în case mai mici, ceea ce înseamnă că, consumatorii sunt mai selectivi față de băuturile consumate și pe care le păstrează acasă din cauza „constrângerilor de stocare”.

Între timp, în comerț, ginul a fost „mereu acolo”, dar această băutură a fost mai mult un ingredient „la îndemână” pentru barmani, în vederea preparării cocktail-urilor. În final, pentru o națiune care abia începe să descopere ginul, cu siguranță un aflux de noi arome nu poate decât să deschidă calea pentru alte mărci de gin – inspirate de ginul japonez sau nu.

După cum spune Craig Fell, director și coproprietar al companiei producătoare de gin, Kuro, de inspirație japoneză: „Dacă ginul obține un rezultat bun în Japonia și devine o băutura căutată, potențialul de creștere este imens. Mărci ca ale noastre, care folosesc ingrediente pe care consumatorii japonezi le cunosc, vor ajuta la deschiderea pieței și la crearea unei cereri mai mari.”

Dacă prognozele Fell sunt corecte, povestea de dragoste dintre Japonia și gin pare să aibă un final foarte fericit nu doar pentru cultura japoneză, cât și pentru restul iubitorilor de gin de calitate din întreaga lume.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *